Friday, February 1, 2013

CARA PASANG LAGU MP3 KE DALAM BLOG

Posted by Puan Ummi at 8:22 PM
CARA PASANG LAGU MP3 KE DALAM BLOG

 Terdapat beberapa cara bagaimana untuk memasukkan fungsi audio mp3 kedalam blog. Cara yang biasa digunakan ialah dengan menyalin kod HTML dari sites yang menyediakan fungsi tersebut dan pastekan ke dalam blog anda. Antara sites yang menyediakan fungsi itu ialah:

http://www.esnips.com
http://musicplayer.sourceforge.net
http://www.radioblogclub.com
http://www.clickcaster.com

Satu cara lagi ialah dengan membina mp3 player secara manual dalam blog anda.




Untuk membina fungsi mp3 secara manual, anda memerlukan flash player yang bertindak sebagai pemain audio dan audio(mp3) yang hendak dimainkan.

Bagi pemain audio(flash player),anda boleh menyalin embed code di bawah dan paste ke dalam notepad terlebih dahulu.

Manual play:


<embed pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" allowscriptaccess="always" flashvars="valid_sample_rate=true&external_url=masukkan URL audio mp3 di sini" type="application/x-shockwave-flash" height="40" src="http://www.odeo.com/flash/audio_player_standard_black.swf" width="300" wmode="transparent"></embed>

Auto play:

<embed pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" allowscriptaccess="always"flashvars="auto_play=true&valid_sample_rate=true&external_url=masukkan URL audio mp3 di sini" type="application/x-shockwave-flash" height="40" src="http://www.odeo.com/flash/audio_player_standard_black.swf" width="300" wmode="transparent"></embed>

Kemudian, pergi ke www.upload-mp3.com. Anda perlu membuat pendaftaran terlebih dahulu dan ianya adalah percuma. Setelah selesai proses pendaftaran, muat naik(upload) lagu mp3 anda dan tunggu sehingga proses upload tamat. Salin url bagi mp3 yang anda ingin masukkan ke dalam blog. Hanya salin url tersebut seperti contoh yang di bawah ini.

http://www.upload-mp3.com/files/53697_rrnfd/ACAB-Setelah.mp3

Setelah selesai menyalin url tersebut, kembali ke notepad yang telah anda paste kan dengan embed code audio (flash player) tadi dan paste kan url mp3 anda pada perkataan masukkan URL audio mp3 di sini.

Akhir sekali, salin embed code yang telah siap di edit itu dan paste ke dalam blog anda ataupun di ruangan column tepi.

0 comments:

Post a Comment

 

...tutorial blog koi... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop