Friday, February 1, 2013

Cara Pasang Banyak Lagu MP3 Dalam Blog

Posted by Puan Ummi at 9:20 PM
Cara Pasang Banyak Lagu MP3 Dalam Blog

Cara Memasang Widget Banyak Lagu Mp3 Player pada Blog

    
Pernah kita melihat widget mp3 player di salah satu blog dan isi dari lagunya boleh banyak dalam satu media player, paparan dari media playernya juga boleh kita pilih sesuka hati dan hebatnya dari pemain muzik yang satu ini, lagu-lagu yang akan kita masukkan ke dalam media player ini boleh kita pilih sesuka hati. maka player inilah yang sesuai untuk hal tersebut.




 


 Kalau memang tertarik dan ingin mencubanya di blog sila ikuti keterangannya di bawah ini,

        
Media playernya (pemain muziknya).

        
Media Playlistnya (senarai lagunya).

        
Tempat hostingan untuk menyimpan pemain muzik dan playlistnya, kita boleh mencubanya di www.ripway.com atau hostingan lain namun biasanya harus regristrasi terlebih dulu disitus tersebut.

        
Tempat Upload Mp3 boleh mencubanya di www.fileden.com dan juga harus regristrasi terlebih dahulu.

        
Notepad

    
Kemudian,

        
Upload Lagunya. Upload lagu kesukaan di Fileden.com atau juga boleh mencubanya di media simpanan online yang lain, namun terlebih dahulu kompress file mp3 supaya ketika di putar lagunya tidak terputus-putus, converternya ada banyak di internet boleh dicari sendiri di Google dan selepas upload file mp3 tersebut sila catat Link mp3nya.



          
Membuat playernya.

    
Carilah template / model dari media playernya, ada banyak di internet tetapi boleh mencubanya di myspaceprodesigns pilih sesuka hati player mana yang sesuai.

    
Lalu soalan kita adalah bagaimanakah cara mengambil playernya ...?
    
Sila buka alamat ini http://www.myspaceprodesigns.com/flashtoy/mp3.php dan pilih playernya, disini saya mengambil contoh player yang akan saya gunakan adalah model 3 flash mp3 player by reddragon, dan setelah memilih jenis model playernya klik "generate mp3 playlist "di dalam adrees bar akan tertulis.

   

    
Buang tulisan ini ini.

    
http://www.myspaceprodesigns.com/generator/playlist/xml.php?purl =

    
Maka tinggallah tulisan.

    
http://www.myspaceprodesigns.com/RedDragon/26.swf

    
Dan kemudian tekan Enter.

    
Disana akan terlihat paparan penuh dari Player tersebut, simpanlah laman tersebut ke dalam folder komputer dengan cara klik "Save Page As" simpan ke dalam format SWF, nama fail tidak saja. contoh mudah boleh beri nama "Player.swf" (tanpa tanda petik) setelah itu sila upload file tersebut ke dalam hostingan disana akan mendapatkan Linknya lalu Catat Link Player tersebut.

        
Membuat Playlistnya.


    
Salin file di bawah ini ke dalam Notepad.

    
<? Xml version = "1.0" encoding = "UTF-8"?>
    
<player showDisplay="yes" showPlaylist="yes" autoStart="random">
    
<song path="LINK MP3 ANDA" title="JUDUL LAGUNYA" />
    
<song path="LINK MP3 ANDA" title="JUDUL LAGUNYA" />
    
<song path="LINK MP3 ANDA" title="JUDUL LAGUNYA" />
    
<song path="LINK MP3 ANDA" title="JUDUL LAGUNYA" />
    
<song path="LINK MP3 ANDA" title="JUDUL LAGUNYA" />
    
</ Player>

    
Dalam keterangan di atas saya hanya membuat 5 senarai jumlah lagu yang akan dimainkan, tetapi boleh mengurangkan ataupun menambahkan lagi kerana itu bukan urusan saya ... he ... he ... he ... dan ganti tulisan "Link Mp3" yang berwarna BIRU dengan Link mp3 sendiri begitu juga dengan tulisan "Tajuk Lagunya" yang berwarna MERAH, sila tulis apa Tajuk Lagunya dan simpan atau "Save As" fail tersebut ke dalam Format XML.

    
Contoh disini saya memberi nama fail "Senarai lagu.Xml" (tanpa tanda petik) kemudian upload file yang berformat xml tersebut kedalam hostingan disana akan mendapatkan Linknya lalu Catat Link Playist tersebut.

        
Nah kini sudah mempunyai 2 Link iaitu Link Player yang berformat SWF dan Link Playlist yang berformat xml, sekarang hanya tinggal memasukkan kedua Link tersebut ke dalam script yang ada di bawah ini.


    
<div align="center"> <embed allowScriptAccess = "never" src = "http://LINK PLAYER ANDA" menu = "false" quality = "high" width = "265px" height = "270px" name = "index "type =" application / x-shockwave-flash "pluginspage =" http://www.macromedia.com/go/getflashplayer "flashvars =" playList = http://LINK PLAYLIST ANDA "wmode =" transparent "/> < / embed> <br /> <a href="http://davotmarbun.blogspot.com"> Catatan Pena Musik Player </ a> </ div>

        
Sekarang sila buka blog dan copy / pastekan script di atas ke dalam blog anda.
semoga bermanfaat.




sumber  di sini

0 comments:

Post a Comment

 

...tutorial blog koi... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop