Friday, February 1, 2013

Cara Masukkan Kotak kod HTML/script dlm entri dan gadget blog

Posted by Puan Ummi at 8:10 PM

Cara Masukkan Kotak kod HTML/script dlm entri dan gadget blog


tutorial: cara nak buat kotak untuk masukkan kod HTML/script dlm entri dan gadget blog

Faham tak tajuk entri kali ni?kotak untuk masukkan kod HTML/script dalam post entri dan gadget kat tepi blog..contoh macam yg dalam gambar kat atas ni..mungkin ada yg tak tahu cara nak buatkan?macam saya terkial-kial semalam sebab susah nak buat tutorial kalau memerlukan kod yg melibatkan script, script takkan appear kat entri..kena buat kotak camni..so saya google untuk belajar tutorial ni..so saya jumpalah kat SINI hehe so saya nak kongsilah ngan korang :) kotak ni boleh juga buat untuk korang nak letak code banner/link exchange atau button blog korang kat gadget tepi blog..

1. Login blogspot> Dashboard> Design> Page Element> Add Gadget> HTML/Script ataupun boleh jugak letak kat Create post.

2. Tekan Ctrl+C (tekan sekaligus Ctrl dan huruf 'C' pada keyboard) untuk copy code kat bawah:

<textarea id=”code-source” rows=”3″ cols=”28″ name=”code-source”>MASUKKAN CODE YANG INGIN DIPAPARKAN DI SINI</textarea>

warna hijau: tukar kepada kod HTML/script yg korang nak publishkan..saiz row dan cols boleh diubah mengikut kesesuaian kotak yg korang nak.

3. lepas dah copy kod di atas, paste kan di bahagian yg korang nak..so, contoh hasilnya akan jadi macam ni:



*KATA HATI: korang faham tak tutorial saya ni?kalau tak faham, boleh tanya atau lebih senang korang rujuk kat blog tempat saya belajar ni ---> Hollowgram
 
Terima Kasih Kepada Sutera Aynan atas ytutorial ini


0 comments:

Post a Comment

 

...tutorial blog koi... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop