Monday, April 11, 2011

Cara Buat Blog berasaskan blogspot

Posted by Cikgu Ma at 7:53 AM
Permulaan: Cara Buat Blog berasaskan blogspot

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.  Dunia Cikgu Kaunseling sering diajukan soalan,"Macam mana nak buat blog, Ma?"

Apa kata Dunia Cikgu Kaunseling kongsikan tip cara nak buat blog berasaskan blogspot.

Blogspot sebenarnya tidaklah sesusah pembinaan blog seperti joomla atau wordpress self hosting. berblog dengan blogspot, ia adalah percuma sahaja. Tidak perlu hosting berbayar.

InshaAllah, kita boleh mempunyai blog hanya dalam masa beberapa minit je.

baca lagi...
 

Mendaftarkan diri sebagai seorang pemilik blog dengan menggunakan platform blogger tidaklah sesusah yang disangka.

Dengan mengikuti beberapa langkah ringkas berikut, anda sudah bergelar seorang blogger.



Cara Buat Akaun Blogspot


Sebelum memulakan pendaftaran untuk akaun blogspot, anda mestilah mempunyai akaun google dahulu. Akaun lain pun boleh, tetapi untuk jangka masa panjang, ada akaun google akan lebih memudahkan memandangkan blogger.com adalah produk dari google.

Jika anda sudah mempunyai akaun google, boleh sign dahulu atau klik disini.http://mail.google.com/mail/?hl=en&tab=im.

Jika anda masih belum mempunyai akaun google, sila daftarkan dahulu disini untuk memudahkan proses pendaftaran akaun blogspot.

Berikut adalah langkah-langkah yang diperlukan untuk mendaftar akaun blogspot.

1. Buka link www.blogger.com





2. Apabila paparan sudah keluar, klik pada 'create a blog'


Cara Buat Akaun Blogspot

3. Seterusnya masukkan maklumat yang dikehendaki kemudian klik 'continue'.



Cara Buat Akaun Blogspot


4. Kemudian masukkan blogname dan juga blog address








* Blog name lebih merujuk kepada trademark sesebuah blog
* Blog address adalah digunakan oleh pengunjung untuk membuka blog anda. Blog address antara perkara paling penting bagi sesebuah blog. Untuk memudahkan pemahaman, sila rujuk Tips Pemilihan URL Untuk Blog.

5. Pilih template yang anda rasa sesuai, kemudian klik 'continue'




6. Siap. Anda sudah mempunyai akaun blogspot anda sendiri ada boleh mula untuk menaip entri pertama anda.:)

Ok, mudah kan untuk buat blog? Apakata, cubalah ya dan kalau sudi,tinggalkan lah link blog anda di sini ya.

2 comments:

Unknown on April 21, 2011 at 6:01 PM said...

salam cikgu ma,
1. saya ada blog yg saya sign-in dgn akaun hotmail.
2. skang saya nak tukar sign-in tsbt dgn akaun gmail pula.
3. saya belek² pd setting, saya dapati saya tidak dibenarkan utk tukar sign-in email tsbt di mana alasannya, gmail account tidak boleh dijadikan primary email utk saya sign-in blog tsbt.

mcm mana eh?

Cikgu Ma on August 13, 2011 at 1:15 AM said...

waalaikumussalam makcik shima
maaf ye saya baru je perasan email makcik
saya pun guna yahoo
jadi bila nak tukar ke gmail,
saya cuba add akaun gmail saya tu
dari blog yg saya masuk guna yahoo tu
bila saya dah approve kat gmail.
alhamdulillah, ok.
kita boleh delete yg akaun bukan gmail tu

Post a Comment

 

...tutorial blog koi... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop